Fatwa Syaikh Abdul Aziz Bin Baz
Assalamualaikum wbt .. salam saiyyidul ayyam jumuah mubarokah .. alhamdulillah masih diberi nikmat yg baik oleh allah walaupun kurang sihat tpy itu jgak adlah salah satu nikmat yg dimane membuad kite rase lebih bersyukur bile dikurniakn kesihatan yg baik .. bkn laa hakak nk ckp sakit nie satu nikmat yg mnyakitkan .. tpy sakit nie adlh satu nikmat dimne membuad kite rase lbh bersyukur dan lbh bnyk melakukan ibadah kerane sakit nie adlah satu hal yg dkt dgn kematian jdi perbnykn laa ibdah apabila sakit dan begitu jgak bile waktu sihat ... jdi rinie hakak nk kngsi sikit bab bolehkah menghadiahkan solat pada mereka yg telah meninggal ? ad yg keliru bab nie ad yg x tau bab nie dan ad jgak yg terpinga2 bile disoal bab nie .. jadi kt snie hakak nk laa explain sikit ap yg hakak pham dan ap yg hakak tau ,jgak ap yg ad dlm ilmu hakak laa ... so hakak share laa ap yg sowg kwn hakak tnye kan nie ... moga bermanfaat ^_^ ...
Soalan:
Apakah ada solat yang dihadiahkan untuk kedua orang tua yang sudah meninggal dan bagaimana tatacaranya? Mohon faedah nya , semoga Allah membalas dengan kebaikan.
Jawab:
Seorang anak tidak perlu melakukan solat tertentu untuk dihadiahkan pada kedua orang tua setelah mereka meninggal, atau pun kepada orang lain.
Yang dituntunkan syariat adalah mendoakannya, memohon keampunan bagi mereka berdua, bersedekah, demikian juga melakukan haji dan umrah untuk mereka.
Adapun solat, tidak disyariatkan bagi siapapun untuk menghadiahkan solat tertentu untuk orang lain. Yang ada hanyalah solat jenazah bagi jenazah yang muslim, sebelum ia dikuburkan.
Bagi yang belum sempat mensolatkannya sebelum dikubur, boleh melakukan solat jenazah setelah ia dikubur jika rentang waktunya tidak lebih dari sekitar 3 bulan. Kerana Nabi Shallallahu’alaihiWasallam pernah solat jenazah di kuburnya Ummu Sa’ad bin Ubadah setelah sebulan ia dikuburkan.
Demikian juga solat sunnah thawaf, yang dikerjakan dua rakaat setelah thawaf bagi orang yang berhaji atau umrah untuk orang yang diwakilkan thawaf-nya. Karena memang disyariatkan bagi orang yang mewakilkan thawaf untuk solat dua rakaat setelah selesai thawaf.
Dalam hal ini yang menjadi pijakan adalah bahwa ibadah itu tauqifiyah, tidak disyariatkan kecuali telah ditetapkan oleh Al Qur’an dan As Sunnah.
Wallahu Waliyyut Taufiq.
0 comments:
Post a Comment